LOKALIZACJA | POZNAŃ |
TYP | GALERIA SZTUKI |
STADIUM | PROJEKT KONCEPTUALNY |
Celem projektu w skali urbanistycznej było podniesienie rangi północnej części ośrodka staromiejskiego zlokalizowanych wzdłuż ulicy Małe Garbary. Zrealizowanie tego celu zakłada się przez:
Celem projektu w skali architektonicznej było:
Obiekt został projektowany jako zespół składający się z 4 głównych elementów:
A – korpusu głównego
B – budynku administracyjno-wykładowego
C- adaptacji istniejącej pozostałości arsenału artyleryjskiego
D- dominanty
Cztero-kondygnacyjny budynek główny mieści w sobie przestrzenie ekspozycyjne w kondygnacjach nadziemnych, a w poziomie -1 przestrzeń rekreacyjną, szatnie, toalety i pomieszczenia socjalne. W parterze znajduje się galeria rzeźby, którą można obserwować spoza budynku idąc wzdłuż jego północno-wschodniej pierzei. Południowa część budynku wraz ze ścianami klasztoru Ojców Jezuitów tworzą wnętrze rekreacyjne, w którym pozostałości murów klasztoru została wykorzystana jako detal architektoniczny. Otwarty dziedziniec może być wykorzystany na ekspozycje plenerowe. Główny korpus galerii, łączy się z istniejącą galerią ojców Jezuitów za pomocą przeszklonego dwupoziomowego łącznika, który zapewnia wgląd w przestrzeń galerii z innej perspektywy.
Budynek administracyjno-wykładowy mieści w sobie pomieszczenia biurowe, sale seminaryjne oraz audytorium na 100 miejsc. Zaprojektowany został w delikatnej organicznej formie z wyraźnymi pionowymi podziałami. Obiekt wpisuje się w kontekst na zasadzie kontrastu z otaczającą zabudową. Ażurowa elewacja sprawia, że nie przytłacza powstałego wnętrza.
W budynku adaptowanym znajdują się pracownia konserwacji, magazyn eksponatów, pomieszczenia biurowe oraz na ostatnim piętrze centrala klimatyzacyjna obsługująca korpus główny. Adaptacja polegała na usunięciu istniejących stropów ceramicznych i zastąpieniu ich żelbetowymi. Stropy projektowane nie dochodzą do północnej ściany budynku tworząc w ten sposób antresolę przez wszystkie kondygnacje budynku. Usunięte zostały także wypełnienia arkad ścian zewnętrznych. W ich miejsce zaprojektowano przeszklenia strukturalne tzw. „spider glass” z układem tafli nawiązującym do wyburzonej fasady. Miało to na celu lepsze doświetlenie wnętrz.
Pięciokondygnacyjna dominanta połączona jest w najwyższym piętrze z korpusem głównym, za pomocą szklanego łącznika, stanowiąc ostatni element zwiedzania obiektu. W obiekcie zlokalizowana jest mała kawiarnia pozwalająca na wypoczynek odcięta od zgiełku ulicy pełnymi ścianami. W parterze znajduje się mała księgarnia z materiałami dotyczącymi galerii oraz informatorami o najbliższych ekspozycjach. W poziomie -1 znajduje się zaplecze kawiarni, pomieszczenia socjalne oraz magazyny.
793747877
kontakt@tokustudio.pl